Syafina Darlila

Alahai
Thursday, February 21 . 1 word(s) .

Bab 1

       “ Hazruqi dan Husna kamu ni  pantang aje berjumpa. Ada sahaja yang kamu gaduhkan, macam anjing dengan kucing. Saya dah tak tau nak buat apa dengan kamu berdua.” Marah Puan Farisha pada dua anak murid dihadapannya itu. Kuliah pada hari itu terhenti gara-gara kerenah Hazruqi dan Husna yang memulakan perang dunia ketiga mereka. Habis satu dewan kuliah dilibatkan mereka berdua.

      ‘Asbestos betul balasaurus sebelah aku ni. Siapa suruh kau buat pemadam tu peluru tuju kat kepala aku. Tak pasal-pasal kena ceramah free ngan prof. Cair earwax aku ni…’gumam Husna sambil menghantar jelingan maut ke  arah Hazruqi.
      ‘Amboi, jeling pulak angin artik ni. Cungkil biji mata tu, baru tau. Huh, buat malu je kena marah depan satu kelas. Tulah Juki yang kau pergi shoot minah tu waktu camni kenapa? Kan dah jatuh saham.’ Bebel Hazruqi pada dirinya.

      Renungan tajam dari Puan Farisha tidak diendahkan. Pelajar-pelajar yang lain khusyuk menonton drama percuma dihadapan mereka dan masing-masing memikirkan adegan seterusnya yang akan berlaku.

      “Both of you, this is the last time I caught you fighting each other. Kalau saya dapati kamu berdua bergaduh lagi ecspecially ketika kelas saya, saya tak akan teragak-agak untuk demerit markah kamu. Faham?!” Hazruqi dan Husna mengangguk perlahan.

     “ Okay class. We’ll stop our lesson until here. Please make sure to pass your assignment before Chinese New Year or I’ll make sure you will not graduate this year. Understand?” Puan Farisha mengingatkan pelajarnya sebelum melangkah keluar daripada dewan kuliah. Masing-masing mengeluh mendengar kata-kata yang keluar dari mulut pensyarah yang digeruni itu sambil menyusun langkah keluar daripada dewan kuliah.

     “ Cuna!!! Tunggu aku jap. Slow sikit boleh tak.” Tercungap-cungap Afiqah mengejarnya. Tak cukup nafas.
    “ Kau ni jalan la cepat sikit. Jangan jadi siput sedut tu.” Arghhhh!.. tensionnya aku. Assignment lagi. Balasaurus lagi.

    “ Cuba kau calm down. Aku tengok muka kau dah macam ayam berak kapur.haha “

    “ Fiqa my dear, how can I calm down lepas kena marah  dengan Prof Farisha depan satu kuliah. Ni semua gara-gara Juki da Balasaurus tu. I’ll make sure he will pay for the rest of his life.” Husna sudah berkira – kira untuk membalas dendam terhadap Hazruqi. Apa yang ada dihadapannya  sudah tidak dihiraukan.
 
    “ Husna Syafiqah Sulaiman Arshad, better watch your steps. Depan kau ada …” Fiqa tidak sempat menghabiskan kata-katanya.

    Bukk!!
  
    Ouch! “ I’m sorry. It was my mistake. Sorry, saya tak perasan orang kat depan saya. Biar saya tolong awak kutip kertas ni.” Tertunduk-tunduk Husna mengutip helaian A4 yang berteraburan di atas jalan.
   
    “ It’s okay. Happens all the time. Salah saya juga tak perasan awak.” Ujar lelaki dihadapan Husna itu sambil tersenyum.
   
    “ Nah, this is yours….” Bulat mata Husna melihat lelaki yang dilanggarnya tadi.
   
   “ Kau?!” teriak kedua –duanya. Orang disekeliling hanya memerhati. Afiqah yang tadinya terdiam segera menarik lengan Husna untuk beredar sebelum ada yang tercabut anggota badan.

   Tiba-tiba seorang gadis yang berpakaian agak seksi meluru ke arah Hazruqi dan terus memeluk lengannya sebelum membelek wajah Hazruqi. “ Hubby, are you alright? Apa yang perempuan ni buat kat you?”  soal Qistina dengan manja sambil menjeling ke arah Husna.

   Ui, minah gedik ni apahal nak jeling-jeling aku.
   
   “ I’m fine sayang. Angin Artik ni mata letak kat mana tah. Jalan menonong, tak tengok depan. Hubby yang jadi mangsa langgar lari dia.” Adu Hazruqi pada Qistina.

 Husna menonton drama swasta mereka dengan perasaan jelek. Aku ni sikit punya berbudi, siap tolong kutip kertas assignment kau yang berterbangan. Ada ke kata aku langgar lari.

  “Hoi perempuan, lain kali jalan mata letak kat depan bukan kat lutut. Now, look at what you’ve done to my hubby.  “
 
    Husna sudah mengeluarkan aura killernya “ Wahai betina! Kau tak Nampak ke mata aku terletak elok kat muka. Ada Nampak mata aku kat lutut? Tak ada kan. By the way, aku tengok kekasih kau tu sihat je. Tak ada yang tercabut pun. And kau jangan nak menyibuk, yang kena langgar mamat ni bukan kau. So tak payah nak melebih.”
   
    Qistina masih tidak puas hati lagi dengan jawapan yang diberikan Husna. “ Agaknya you ni ada hati dengan boyfriend I. Sebab tu you sengaja langgar dia.”

     “Aku tak hadap la dengan balasaurus tu. Yang kau senteng sangat ni kenapa. Ramai lagi lelaki kat planet bumi ni. Bukannya aku mati kalau tak jatuh hati kat dia. Betina senteng. Dah la Fiqa, jom kita blah. Boleh kena high blood pressure kalau aku bertapa kat sini.” Tangan Fiqa ditarik meninggalkan kawasan kejadian. Orang ramai terpinga-pinga melihat Husna dan Afiqah yang berlalu.

    “ Hubby, tengok tu. Dia panggil I betina twice.” Bentak Qistina.
   
   “ Biarkan jelah sayang. Angin Artik dia tengah tak betul tu. You jangan cari pasal dengan dia. Dia tu lain macam sikit. Eh sayang, you belum lunch kan? Kita nak makan kat mana?” ujar Hazruqi.

   ” I tak kisah asalkan dengan you.” Qistina melemparkan senyuman manja kepada Hazruqi. Hei perempuan, aku akan pastikan kau merana dan takkan ganggu kekasih aku ni lagi. Aku ni Intan Qistina anak Dato’ Johari. You’ll pay for it.



Labels:



written by little pona :)




Older Post . Newer Post